بررسی انواع کوتر

الکتروکوتر کوتر یا الکتروسرجری

الکتروکوتر، کوتر یا الکتروسرجری

یک تکنیک و عمل پزشکی برای سوزاندن و حذف کردن قسمت‌های اندام‌های بدن می باشد. این عمل، با تخریب بعضی از بافت ها، موجب بهبود خونریزی و قسمت های آسیب دیده بدن می شود. همچنین با حذف بافت های مخرب در حال رشد، و کمتر کردن آسیب هایی مانند عفونت های ناشی از عدم آنتی بیوتیک، موجب بهبودی بدن می شود.

زمانی این عمل کوتر درمان زخم ها رایج بود و همچنین گفته شده است که، قبل از کشف آنتی بیوتیک ها، این روش برای جلوگیری از قطع عضو و مرگ ناشی از خونریزی زیاد، خیلی موثر بوده است. در زمان قدیم معتقد بودند که کوتربرای بهبود عفونت نیز استفاده شده است اما امروزه محققان نشان داده اند که این روش با آسیب بیشتر بافت ها و فراهم کردن بستری مناسب برای رشد باکتری ها خطر عفونت را افزایش می دهد.
کوتر در واقع دستگاه فلزی است که به صورت کلی با قرمز کردن فلز براثر حرارت عمل سوزاندن را انجام میدهد. پزشکان این دستگاه را برای جلوگیری از خونریزی رگ های خونی و دیگر هدف های مشابه مورد استفاده قرار می گیرد.

دستگاه الکتروکوتر یا کوتر ابزاری پرکاربرد در پزشکی است که در اتاق عمل برای ایجاد برش و شکافتن بافت‌های بدن، بدون ایجاد خونریزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مطلب دربرگیرنده اطلاعات کاملی در مورد مزایای استفاده از دستگاه الکتروسرجری است و راهنمای مناسبی برای خرید کوتر است. پس تا پایان مطلب ما را همراهی کنید. 

عملکرد الکتروکوتر چگونه است؟

Coagulation به معنی سوزاندن زخم با داغی آتش یا آهن است. در گذشته بقراط برای متوقف کردن خونریزی از یک تکه فلز داغ روی زخم استفاده می‌کرد. اما در حال حاضر پزشک با خرید کوتر اقدامات سوزاندن عروق و قسمت‌هایی از بافت درگیر خونریزی را انجام می‌دهد. دستگاه‌های الکتروکوتر جدید با منبع RF فرکانس بالا کار می‌کنند.

شیوه‌های عملکرد دستگاه الکتروسرجری

عملکرد اصلی دستگاه الکتروسرجری به این صورت است که جریان الکتریکی با کابل و قلم کوتر به بدن بیمار انتقال داده می‌شود و اقدامات سوزاندن و برش انجام می‌شود.

 عملکرد دستگاه‌های قدیمی به این صورت بود که نوک پروب با عبور جریان از سیم گرم می‌شد و گرما به طور مستقیم به بافت انتقال پیدا می‌کرد. اما با خرید کوتر جدید می‌توان از امواج RFفرکانس بالا برای ایجاد حرارت استفاده کرد. این حرارت به سطح سلول‌های بافت بیمار انتقال پیدا می‌کند و باعث تبخیر آب می‌شود، در نتیجه ضایعه از بین می‌رود.

درصورتی‌که الکترود برگشتی نتواند جریان الکتریکی را به دستگاه برگرداند و جریان الکتریکی در بدن باقی بماند، سوختگی اتفاق می‌افتد. با خرید کوتر می‌توان شیوه‌های عملکردی مونوپولار و بای پولار را از آن انتظار داشت. 

الکتروکوتر مونوپولار و الکتروکوتر بای پولار چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

الکتروکوتر مونوپولار تک قطبی است و قدرت آن از دستگاه بای پولار بیشتر است. به عبارتی دیگر می‌تواند ضایعات را به شکل ظریف‌تری بردارد تا اسکار کمتری داشته باشد. نیدل‌های این دستگاه برای برداشتن پولیپ و بال الکترود برای کواگوله سریع‌تر و بهتر عمل می‌کند. خرید کوتر برای اورولوژی و لاپاراسکوپی و ENT کاربرد دارد.

اجزای دستگاه کوتر تک قطبی شامل موارد زیر است.

  • الکترود قلم کوتری که معمولا به شکل تک قطبی است.
  • صفحه پلیت کوتر یا رابط که اغلب موارد تک قطبی است.

شیوه‌ی انتقال جریان در دستگاه‌های تک قطبی هم به دو شیوه است. در شیوه اول دستگاه مجهز به پدال پایی است که پزشک یا جراح با پا آن را فشار می‌دهد و با این کار قطع و وصل جریان را کنترل می‌کند. به طور استاندارد پدال آبی برای سوزاندن و پدال زرد برای برش طراحی می‌شود. در روش دوم دکمه‌های هندبیس روی قلم قرار می‌گیرند و کار را برای پزشک آسان‌تر می‌کنند. در این دستگاه‌ها دکمه آبی برای سوزاندن و دکمه زرد هم برای برش زدن تعبیه شده است. 

اما دستگاه کوتر بای پولار دو قطبی است و ساختار آن به شکلی است که هر دوی پین‌ها روی یک نقطه متمرکز هستند و پنس مخصوصی که در آن استفاده می‌شود موجب محدود شدن جریان در همان نقطه می‌شود.

به این ترتیب می‌توانیم با خرید الکترو کوتر بای پولار به دلیل متمرکز بودن جریان در یک نقطه با اطمینان خاطر بیشتری از دستگاه استفاده کنیم. همچنین بستن عروق ضخیم با ترمو استپلر فقط با این روش امکان‌پذیر است و به عنوان روشی کارآمد برای برداشتن تیروئید زمانی‌که عصبی متصل به آن است مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شیوه اتصال جریان در کوتر بای پولار به یکی از شیوه‌های پدال پا و شیوه‌ی اتوماتیک انجام می‌شود. در شیوه‌ی پدال پایی، همان‌طور که از نام آن مشخص است جریان با فشردن پدال پا کنترل می‌شود. اما در شیوه‌ی اتوماتیک نزدیک شدن دو لبه الکترود  و مناسب بودن ورود و خروج موجب باقی ماندن جریان اثر می‌شود. 

کوترهای شیمیایی

ری اکشن های شیمیایی می‌تواند باعث تخریب بافت ها مانند دیگر کوترها باشد. برخی از این نوع کوترها بطور معمول در علم پزشکی برای از بین بردن ضایعات پوستی کوچک مانند زگیل، بافتهای مرده، و یا برای خونریزی نیز استفاده می‌شود. به‌ خاطر آن که مواد شیمیایی می توانند به درون بافت های مجاور رخنه کند و باعث سوزاندن محدوده خارج از محدوده مورد نظر شود، روش‌های الکتریکی و لیزر به این روش ترجیح داده می‌شود. بعضی از مواد شیمیای به شرح زیر است:

نیترات نقره، اسید تری کلرواستیک و کانتاریدین.

کوتر در سایر جراحی های علم پزشکی

کوتر مربوط به بینی و خال‌برداری:

خون دماغ های مکرر به احتمال زیاد در اثر رگ های خونی موجود در بینی که معمولا در قسمت شبکه کیسلباخ هست، ایجاد می شود. پزشک برای جلوگیری از خون دماغ شدن، حتی زمان که دماغ خونریزی نداشته باشد، عمل کوتر را انجام می دهد.

روش های کوتر شامل سوزاندن نواحی مورد نظر با اسید، فلزداغ یا لیزر هستند. چنین روشی به صورت طبیعی دردناک است. بعضی وقت ها، پزشکان از نیتروژن مایع بعنوان گزینه ای برای کمتر کردن درد، استفاده می کنند، اما تاثیر کمی دارد. پزشکان در بعضی از کشورهایی که کوکائین را بعنوان یک ابزار پزشکی در نظر گرفته اند، از این ماده برای این روش استفاده می کنند. کوکائین تنها بی حس کننده موضعی است که باعث ایجاد انقباض عروق می شود. که این مواد را برای کنترل خون دماغ موثر می سازد. در روش های درمانی مدرن تر، بعد از بی حسی از نیترات نقره ای استفاده می کنند. این روش معمولا بدون درد است. اما بعد از اینکه مواد بیهوشی اثرش تمام شد، احتمالا بعد از چند روز درد وجود دارد و برای بینی تا یک هفته مشکل ایجاد خواهد کرد. کوترکردن بینی می تواند باعث بیماری سندرم بینی خالی می شود.

کوتر برای قطع عضو:

بعضی از کشورها، عمل کوتر را به عنوان بخشی از قانون مجازات انجام می دهند. ولی از این روش هم برای جلوگیری از مرگ ناشی ازخونریزی شدید استفاده می شود. در فرهنگ عامیانه، عمل کوتر به عنوان یک ابزار قابل اطمینان برای جلوگیری از قطع عضو شناخته شده است در حالی که ریسک عفونتی شدن جای سوختگی از این روش را در نظر نمی گیرند.

کوتر ختنه کودکان:

کوتر برای ختنه کودکان در آمریکا و کانادا مورد استفاده قرار گرفته است. دانشکده پزشکی و جراحی دانشگاه ماتیر، استفاده از این روش را برای ختنه توصیه نمی کنند. این روش باعث شده بعضی از آلت تناسلی کودکان دچار سوختگی شدیدی شود که از بین آن ها دستگاه تناسلی بعضی ها تغییر شکل داده است.

مزایای خرید کوتر چیست؟

با خرید کوتر می‌توان از مزایایی نظیر جلوگیری از پراکنده شدن سلول‌های بیمار به بافت‌های اطراف بهره‌مند شد. زیرا این دستگاه به شکلی طراحی شده است که می‌تواند به طور همزمان برشی در بافت ایجاد کند و موجب انعقاد آن هم شود.

همچنین با خرید کوتر و استفاده از آن می‌توانید از استریل بودن دستگاه به دلیل حرارت آن و توقف سریع خونریزی و بالا بودن دقت و سرعت عملکرد پزشک هم اطمینان داشته باشید.  به طور مثال نوعی از دستگاه الکتروسرجری با نام pure cut با فرکانس بالا ضایعات پوستی را برمی‌دارد و پس از پایان کار هیچ اسکاری روی پوست بیمار باقی نمی‌گذارد.  

ایمنی دستگاه الکتروکوتر چقدر است؟

جراح از کوتر به عنوان یک دستگاه تولید کننده امواج الکترومغناطیس با توان بالا استفاده می‌کند. درصورتی‌که از این دستگاه به درستی استفاده شود، ابزاری کاملا ایمن است که هیچ آسیبی به سلامتی بیمار نمی‌زند. اما با استفاده‌ی نادرست و عدم رعایت استانداردها احتمال آسیب‌هایی نظیر سوختگی در بدن ایجاد می‌شود.

یکی از مهم‌ترین مواردی که موجب ایجاد آسیب می‌شود، استفاده‌ی نادرست از الکترود یا خرابی آن است. وقتی الکترود یا پد در جای مناسب قرار نگیرد یا اینکه روی برجستگی استخوان قرار بگیرد، به دلیل کاهش امپدانس محل اتصال موجب بالا رفتن چگالی جریان می‌شود. در نتیجه ناهمواری‌هایی که در محل اتصال ایجاد می‌شود باعث بروز آسیب‌هایی نظیر سوختگی می‌شود. به جز این مواردی نظیر ریختن هر نوع مایع داخل دستگاه، استفاده‌ی نادرست از دستگاه و قرار دادن چیزی روی آن، همچنین حفره‌های میکروسکوچی روی دستکش جراح از عواملی هستند که باعث پایین آمدن ایمنی دستگاه می‌شوند. یکی از ساده‌ترین راه‌های بالابردن ایمنی بعد از خرید کوتر، استفاده از ژل در محل اتصال الکترود به بدن است.

مدهای مختلف دستگاه الکتروکوتر کدام است؟

 

در صفحه نمایش دستگاه الکتروکوتر قسمت‌های رنگی مشاهده می‌شود که هر کدام از آن عملکرد یک مد را تعیین می‌کنند.

  1. مد cut

در مد برش که زرد رنگ است؛ چگالی جریانی که از بافت می‌گذرد باید در حدی باشد که مایعات داخل سلولی به سرعت گرم و تبخیر شودو در نتیجه با افزایش بخار درون سلول، غشا سلول پاره می‌شود و برش بافتی ایجاد می‌شود.

  1. مد Coagulation

از این مد که به رنگ آبی است، بعد از مد برش استفاده می‌شود تا خونریزی در بافت قطع شود. چگالی جریان در مد انعقاد کمتر از زمان برش است. در این مد انرژی حرارتی سلول‌های بافتی به تدریج افزایش پیدا می‌کنند و تبخیر آب داخل سلولی و خارجی سلولی موجب انعقاد می‌شود.

  1. مد Fulguration

این مد روی دستگاه بی رنگ است و با نام مد غیر تماسی شناخته می‌شود با جریان فرکانس بالا و ولتاژ بالا انجام می‌شود و همین باعث می‌شود که هیچ نیازی به تماس الکترودهای دستگاه با بافت وجود نداشته باشد. بین بافت و الکترودهای باریک و کوچکی که در این دستگاه استفاده می‌شود فاصله هوایی وجود دارد که عملکرد مطلوبی را در خونریزی عروقی که به طور مستیقم در دسترس نیستند ایجاد می‌کند.

  1. مد Bellend

 این مد که با نام مد ترکیبی هم شناخته می‌شود دو اقدام برش و انعقاد را به صورت همزمان انجام می‌دهد.

جمع‌بندی

در بازار تجهیزات پزشکی انواع مختلفی از دستگاه‌های الکتروکوتر موجود است. این مطلب راهنمای کاملی برای خرید کوتر است تا در اقدامات پزشکی کمترین آسیب به بدن بیمار وارد شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا