بررسی انواع کوتر

خرید کوتر جراحی

در این مقاله درباره کوتر جراحی صحبت میکنیم. انواع کوتر جراحی یا الکتروسرجی، قیمت انواع الکتروسرجی و انواع الکتروکوتر مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. الکتروکوتر مونوپلار و بایپولار و کاربرد های هرکدام از کوترهای جراحی و اینکه در چه مواردی استفاده می شود.

[aparat id=’MTx5z’]

کوتر جراحی چیست

اولین سوالی که به ذهن هر مخاطب درباره کوتر جراحی می رسد این است که کوتر جراحی چیست و به چه دردی میخورد ؟
در واقع یک تکنیک و عمل پزشکی برای سوزاندن و حذف کردن قسمت‌های اندام‌های بدن می باشد.
این عمل، با تخریب بعضی از بافت ها، موجب بهبود خونریزی و قسمت های آسیب دیده بدن می شود.
همچنین با حذف بافت های مخرب در حال رشد، و کمتر کردن آسیب هایی مانند عفونت های ناشی از عدم آنتی بیوتیک، موجب بهبودی بدن می شود.

در گذشته این عمل در درمان زخم ها رایج بود و همچنین گفته شده است که، قبل از کشف آنتی بیوتیک ها، این روش برای جلوگیری از قطع عضو و مرگ ناشی از خونریزی زیاد، خیلی موثر بوده است. در زمان قدیم معتقد بودند که کوتربرای بهبود عفونت نیز استفاده شده است اما امروزه محققان نشان داده اند که این روش با آسیب بیشتر بافت ها و فراهم کردن بستری مناسب برای رشد باکتری ها خطر عفونت را افزایش می دهد.
کوتر در واقع دستگاه فلزی است که به صورت کلی با قرمز کردن فلز براثر حرارت عمل سوزاندن را انجام میدهد. پزشکان این دستگاه را برای جلوگیری از خونریزی رگ های خونی و دیگر هدف های مشابه مورد استفاده قرار می دهند.

خرید کوتر | می مد

دستگاه الکتروسرجری چه تاریخچه ای دارد

نام دیگر کوتر، الکتروسرجری است. در واقع در ایران به دستگاه الکتروسرجری، کوتر نیز گفته می شود. ریشه کلمه کوتر ، از کلمه های فرانسه کهن به نام cauteriser به معنی سوختن یا علامت گزاری کردن بر اثر حرارت آهن داغ و از کلمه های یونانی καυτηριάζειν و καυτήρ به معنی سوختن وعلامت‌گزاری کردن آهن و از کلمه καίειν به معنی سوختن است، برگرفته شده است.

کوتر از زمان باستان برای جلوگیری از خونریزی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این عمل در زمان Edwin Smith Papyrus و Hippocratic Corpus معرفی شده است. همچنین در یونان باستان، برای کنترل خونریزی ناشی از عمل جراحی استفاده می شده است. آقای (Archigenes) کوتر را برای خونریزی خاص ناشی از زخم ها هم توصیه کرده است.

آقای Leonides of Alexandria، برای برش تومورهای سینه و سوزاندن زخم ها برای کنترل خونریزی استفاده کرده است. آقای (suswen) چینی کوتر را به عنوان یک درمان برای بیماری های متنوع از جمله گاز گرفتگی توسط سگ توصیه می کرده است. مردم بومی قاره آمریکا اعراب باستان و ایرانیان از این تکنیک استفاده می کردند.

[aparat id=’J3Vi4′]

انواع دستگاه کوتر

  •  کوتر الکتریکی
  • کوتر شیمیایی

(هر دوی آن ها برای حذف زگیل ها و جلوگیری از خونریزی خون دماغ استفاده می شود)

دستگاه الکتروکوتر یا کوتر الکتریکی

این نوع از کوتر با تخریب کردن بافت ها یا برش بافت های نرم با استفاده از پروب فلزی داغ شده ناشی از جریان الکتریکی، عمل سوزاندن را انجام می دهد. این روش، خونریزی ناشی از رگ های کوچک (رگ های بزرگی که تقسیم شده اند) را متوقف می کند. الکتروکوتر جریان فرکانس بالایی را با روش تک و دوقطبی به بافت ها اعمال میکند. برای برش یا منعقد کردن بافت ها، این جریان ها میتواند بصورت متناوب باشد. گرمایی که به وسیله الکتریسیته ایجاد شده است، می تواند کارهای بزرگی مانند (سوزاندن، منعقد کردن، برش دادن و یا خشک کردن) را انجام دهد. میزان گرمای حاصله، بستگی به شکل سیگنال و سطح قدرت آن دارد. بنابراین، روش های پزشکی مانند روش های الکتروکوتری، الکتروکارتج و الکترودسی کی شن ارتباط خیلی زیادی با روش الکتروکوتر دارند.

کوتر تک قطبی ( مونوپلار )

در روش تک قطبی، تنها با یک الکترود به روی بافت ها کار می شود. مقدار گرمای تولید شده به اندازه منطقه تماس، تنظیمات فرکانس، قدرت جریان الکتریکی، نوع سیگنال و مدت زمان بستگی دارد. یک سیگنال ثابت (DC) دمای بیشتری از یک سیگنال متناوب (AC) ایجاد می کند. فرکانس استفاده شده در روش برش بافت ها بیشتر از روش منعقد کردن است.

کوتر دو قطبی ( بایپولار )

الکتروکوتر دو قطبی با عبور جریان از دو پروب که مانند پنس می باشد عمل سوزاندن (کوتر) را انجام می دهد. اختلال ایجاد نکردن در ریتم های الکتریکی بدن (مانند قلب) از مزایای این روش است. جراحت ها جانبی بر اثر حرارت در وسیله های تک قطبی بیشتر از دو قطبی است.

الکترو کوتر بهتر از روش کوتر شیمیایی است بخاطر آن که مواد شیمیایی می توانند به درون بافت های مجاور رخنه کند و باعث سوزاندن محدوده خارج از محدوده مورد نظر شود. البته، نگرانی هایی بابت، ایجاد دود سمی ناشی از الکتروکوترها در زمان جراحی نیز وجود دارند. مواد شیمیایی که از طریق استشمام کردن آنها، باعث آسیب رساندن به بیمار و پرسنل پزشکی می شود.

کوتر بای پولار مونوپلار ایرانی SMART4

کوترهای شیمیایی:

ری اکشن های شیمیایی میتواند باعث تخریب بافت ها شود که می‌تواند، شبیه دیگر کوترها باشد. برخی از این نوع کوترها بطور معمول در علم پزشکی برای از بین بردن ضایعات پوستی کوچک مانند زگیل، بافتهای مرده، و یا برای خونریزی نیز استفاده میشود. بخاطر آن که مواد شیمیایی می توانند به درون بافت های مجاور رخنه کند و باعث سوزاندن محدوده خارج از محدوده مورد نظر شود، روشهای الکتریکی و لیزر به این روش ترجیح داده میشود. بعضی از مواد شیمیای به شرح زیر است :

نیترات نقره: اسید تری کلرواستیک و کانتاریدین.

قیمت الکتروسرجی

کاربرد کوتر در جراحی

کوتر های مرتبط به بینی:

خون دماغ های مکرر به احتمال زیاد در اثر رگ های خونی موجود در بینی که معمولا در قسمت شبکه کیسلباخ هست، ایجاد می شود. پزشک برای جلوگیری از خون دماغ شدن، حتی زمان که دماغ خونریزی نداشته باشد، عمل کوتر را انجام می دهد.

روش های کوتر شامل سوزاندن نواحی مورد نظر با اسید، فلزداغ یا لیزر هستند. چنین روشی به صورت طبیعی دردناک است. بعضی وقت ها، پزشکان از نیتروژن مایع بعنوان گزینه ای برای کمتر کردن درد، استفاده می کنند، اما تاثیر کمی دارد. پزشکان در بعضی از کشورهایی که کوکائین را بعنوان یک ابزار پزشکی در نظر گرفته اند، از این ماده برای این روش استفاده می کنند. کوکائین تنها بی حس کننده موضعی است که باعث ایجاد انقباض عروق می شود. که این مواد را برای کنترل خون دماغ موثر می سازد. در روش های درمانی مدرن تر، بعد از بی حسی از نیترات نقره ای استفاده می کنند. این روش معمولا بدون درد است. اما بعد از اینکه مواد بیهوشی اثرش تمام شد، احتمالا بعد از چند روز درد وجود دارد و برای بینی تا یک هفته مشکل ایجاد خواهد کرد. کوترکردن بینی می تواند باعث بیماری سندرم بینی خالی می شود.

خرید الکتروسرجی در دندانپزشکی

کوتر برای قطع عضو:

بعضی از کشورها، عمل کوتر را به عنوان بخشی از قانون مجازات انجام می دهند. ولی از این روش هم برای جلوگیری از مرگ ناشی ازخونریزی شدید استفاده می شود. در فرهنگ عامیانه، عمل کوتر به عنوان یک ابزار قابل اطمینان برای جلوگیری از قطع عضو شناخته شده است در حالی که ریسک عفونتی شدن جای سوختگی از این روش را در نظر نمی گیرند.

ختنه کودکان:

کوتر برای ختنه کودکان در آمریکا و کانادا مورد استفاده قرار گرفته است. دانشکده پزشکی و جراحی دانشگاه ماتیر، استفاده از این روش را برای ختنه توصیه نمی کنند. این روش باعث شده بعضی از آلت تناسلی کودکان دچار سوختگی شدیدی شود که از بین آن ها دستگاه تناسلی بعضی ها تغییر شکل داده است.

قیمت دستگاه کوتر جراحی

دستگاه الکتروسرجی یا کوتر در مدل های بسیار زیادی عرضه می شود. قیمت هر کدام از دستگاه های متفاوت است. کوتر جراحی می تواند مونوپلار باشد که قیمت ان متفاوت از کوتر بایپولار است. کوتر جراحی که در مطب ها استفاده میشود به تاریخ امروز که در ماه خرداد 1401 هستیم از 10 میلیون تا 29 میلیون متغییر است. کوتر جراحی که در بیمارستان ها مورد استفاده قرار می گیرد تا 100 میلیون هم میتواند باشد. کارایی و مدل هر کوتر تعیین کننده قیمت الکتروسرجی است.

فروش دستگاه الکتروسرجری

فروشگاه خرید تجهیزات پزشکی می مد عرضه کننده بیش از 8000 کالا در زمینه وسایل پزشکی در درمانگاه ها، مراکز درمانی و بیمارستان ها فعالیت می کند. شرکت می مد به صورت ویژه در زمینه فروش کوتر جراحی، قیمت مانیتورینگ علائم حیاتی، کول باکس، گارو، الکتروسرجری در دندانپزشکی، فروش ای یو دی و … فعالیت می کند. اگر به دنبال بهترین سایت خرید تجهیزات پزشکی هستید مطمئن باشید می‌مد بهترین گزینه است. اگر سوالی دارید و یا نیاز به مشاوره، همکاران ما در خدمت شما هستند.

مقالات مرتبط با این نوشتار :

مانیتورینگ علائم حیاتی چیست

سونیکید چیست؟ | فتال داپلر (جنین یاب) چگونه کار می کند؟

بهترین سایت خرید تجهیزات پزشکی

آزمایش اسپیرومتری چیست

آی یو دی چیست

نوشته های مشابه

12 دیدگاه

  1. خیلی مقاله قشنگی بود درباره کوتر کامل توضیخ داده شد. درباره کوتر رادیوفرکانسی لطفا توضیح میدین ؟ ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا