مانیتور بیمارستانی

مانیتورینگ علائم حیاتی چیست

مانیتورهای علائم حیاتی یک روش موثر برای جمع کردن اطلاعات درست و ارزیابی کردن سلامت بیمار است. در علم پزشکی مدرن داده های علائم پزشکی خیلی حائز اهمیت است، چون پزشکان از این داده ها، برای تشخیص بیماری و علائم دیگر استفاده می کنند و حتی از روی این داده ها برای دوره درمان بیمارها برنامه ریزی می کنند.

شما باید برای خرید مانیتورینگ علائم حیاتی آگاهانه تصمیم بگیرید. در کلینیک ها و بیمارستان ها و اتاق عمل و دیگر مراکز پزشکی این دستگاه وجود دارد. کیلینیک ها از روی اطلاعات این دستگاه می توانند تصمیم سریع و درست بگیرند. پرستارها و پزشکان با کمک این دستگاه به اطلاعات درست و در زمان درست دست پیدا می کنند. در نتیجه مراقبت بهتر بیماری بستگی به این داده ها دارد. سلامت کلی یک فرد، با ارزیابی علائم حیاتی آن به سرعت میسر می شود.

[aparat id=’WXsOg’]

به طور خاص، پرسنل پزشکی از روی علائم حیاتی، اقدامات لازم را انجام می دهند. چه زمان معاینه سالیانه باشد و چه در زمان های حساس مثلا هنگام تصادف. علائم حیاتی بیمار نشان می دهد که بدن چگونه در هر زمان عمل می کند. گاهی اوقات افراد می‌گویند که احساس خوبی دارند، به ویژه در موقعیت های استرس زا، اما با چک کردن علائم حیاتی پی می برند که بدن کاملا در حالت بدی قرار دارد. علائم حیاتی به‌عنوان یک علامت اساسی از حالت سلامتی بیمار، توسط پزشکان، پرستاران، کمک های اوایه و سایر افراد مورد استفاده قرار می گیرد.

مانیتورینگ علائم حیاتی چیست

مانیتورهای علائم حیاتی یک روش موثر برای جمع کردن اطلاعات درست و ارزیابی کردن سلامت بیمار است. در علم پزشکی مدرن داده های علائم پزشکی خیلی حائز اهمیت است، چون پزشکان از این داده ها، برای تشخیص بیماری و علائم دیگر استفاده می کنند و حتی از روی این داده ها برای دوره درمان بیمارها برنامه ریزی می کنند.

شما باید برای خرید این دستگاه آگاهانه تصمیم بگیرید. در کلینیک ها و بیمارستان ها و اتاق عمل و دیگر مراکز پزشکی این دستگاه وجود دارد. کیلینیک ها از روی اطلاعات این دستگاه می توانند تصمیم سریع و درست بگیرند. پرستارها و پزشکان با کمک این دستگاه به اطلاعات درست و در زمان درست دست پیدا می کنند. در نتیجه مراقبت بهتر بیماری بستگی به این داده ها دارد. سلامت کلی یک فرد، با ارزیابی علائم حیاتی آن به سرعت میسر می شود.

انواع علائم حیاتی

پزشکان، پرستاران و مددکاران و دیگر کارکنان برای تصمیم مناسب به داده های علائم حیاتی نیاز دارند. که این علائم به شرح زیر می باشد:

  1. نبض: اولین قدم درحالت اورژانسی چک کردن نبض است. ارزیابی اولیه از روی تغییرات در میزان پالس و تپش قلب بیمار صورت می گیرد این امر بسیاری از اطلاعات با ارزشی را به ما می دهد.
  2. پالس اکسیمتری: این آزمایش برای تعیین مقدار اکسیژن در خون بکار می رود. آسیب های مغزی و دیگر اعضای بدن می تواند ناشی از اکسیژن در خون باشد. این آزمایش نه تنها پالس را نشان می دهد بلکه سطح اکسیژن در خون را هم نشان  می دهد.
  3. فشار خون: این آزمایش با استفاده از فشار سنج و گوشی پزشکی صورت می گیرد. اگر در طول انتقال بیمار نیاز جدی به مانیتورینگ بود، این اطلاعات خیلی به پزشک امداد کمک می کند تا تصمیم بگیرد. زمانی که بیمار به بیمارستان برسد دوباره فشار خون گرفته می شود که اغلب با مانیتور های الکترونیکی صورت می گیرد.این امر به ارزیابی استرس قلب و میزان سلامت کمک بسزایی می کند. بسیاری از مشکلات مربوط به سلامتی مثل از دست دادن خون را می توان با خواندن فشار خون مشخص کرد. حتی مشخص می کند که آیا بیمار درحالت شوک قرار دارد یا خیر.
  4. فشار خون غیر تهاجمی: این عمل فشار خون بیمار را بصورت مداوم اندازه گیری می کند. این دستگاه از وضعیت سلامت بیمار بصورت مدام گزارش می دهد.
  5. فشار خون تهاجمی: این آزمایش خیلی رایج است و در بخش ICU انجام می شود. برای انجام این آزمایش نیاز به آرترلاین کاتتری است. این وسیله در بدن فرد بیمار کار گذاشته می شود. کلینیک های تخصصی و یا درزمان جراحی از این روش استفاده می کنند. برای این آموزش احتیاج به آموزش پزشکی تخصصی است. در نتیجه کارکنان پزشکی اطلاعات را با گذاشتن این وسیله در درون سرخ رگ بدست می آورند.
  6. تنفس: میزان تنفس و حالت تنفس که ممکن است به سختی صورت گیرد، یک فاکتور کلی برای تشخیص سلامتی کلی فرد است. حالت تنفس سبک یا خیلی عمیق می تواند معنای متفاوتی داشته باشد. کارکنان پزشکی با توجه به این آزمایش می توانند تشخیص دهند که آیا مشکلی وجود دارد و بر اساس این آزمایش نوع بیماری و دوره درمان را تشخیص می دهند.
  7. دما: عفونت و بیماری دمای بدن انسان را تغییر می دهد. نمایش مداوم میزان دمای بدن به تشخیص دکتر در روند بهبودی بیمار کمک می کند. اگر دمای بدن به حالت نرمال نزدیک شود پزشکان و پرستاران و…. اطمینان حاصل می کنند که آن درمان پزشکی به صورت قابل توجهی اثر کرده است.
  8. تنوع در علائم حیاتی: این علائم سریع و به‌صورت غیرقابل پیشبینی تغییر می کند. نظارت مداوم، علامت های از دست رفته که مرتبط به خطای انسانی است را کاهش می دهد. دکترها و پرستارها قادر خواهند بود که تشخیص موثر و بهتری برای بهبودی در وضعیت بیمار داشته باشد.

12 نکته برای خرید دستگاه مانیتورینگ علائم حیاتی

  • تحقیق درباره مانیتور های حیاتی
  • نیاز شما به این دستگاه چیست و چرا؟
  • ویژگی ها و مشخصات فنی دستگاه چیست؟
  • ویژگی اصلی برای مانیتورهای چندمنظوره چیست؟
  • مانیتورهای معمولی کلینیک ها چه چیزی هستند؟
  • طیقه نگهداری درست دستگاه چگونه است؟
  • آیا قابلیت چاپ و گزارش دارد؟
  • معیارهای خرید دستگاه چیست؟
  • برند مانیتورینگ چیست؟
  • وسیله های جانبی و اختیاری آن چیست؟
  • قیمت آن چقدر است؟
  • از کجا باید تهیه شود؟

دلایلی که باعث می شود به فکر خرید یک مانیتور حیاتی بیافتید:

  • جایگزینی دستگاه قبلی که عمرش تمام شد است.
  • برای توسعه تجهیزات پزشکی
  • داشتن بودجه برای اضافه کردن تخت ها
  • نیاز به استفاده خاص یا استفاده متنوع

امروزه دستگاه های متنوع با نمایشگرهای مناسب در دسترس است که اغلب آن ها از طرق برق AC یا DC تغذیه می شوند و دارای آپشن های متنوعی برای میزان شارژ باتری هستند. این باتری ها باعث می شود دستگاه قابل حمل می باشد. بعضی از آن ها مانند مانیتورهای ایستاده، مانیتورهای دیواری قابلیت حمل راحت تری دارند. اغلب مانیتورها قابلیت ارتباط به سیستم EHR برای بایگانی آنلاین سیگنال ها و علائم حیاتی را دارند. داشتن تجهیزات مناسب باعث می شود که مراقبت از بیمار بهتر شود، نگرانی های پرسنل کمتر شود و حتی در هزینه ها صرفه جویی می شود.

چرا به دستگاه مانیتورینگ علائم حیاتی نیاز داریم

هر مرکز درمانی روی نوع سرویسی که قرار است به بیمار بدهد، تمرکز دارد. این مورد به شما کمک خواهد کرد که به کدام علائم حیاتی برای سرویس بهتر نیاز دارید. برای مثال یک آمبولانس تمرکزش روی وسایل و داروهای اورژانسی است. بنابراین بعضی از تجهیزات و سرویس ها را نمی توان بکار برد، برای مثال می توان به آزمایش پالس اکسی متری اشاره کرد. در شرایط اورژانسی گرفتن آزمایش میزان تنفس و نبض بیمار به ارزیابی بهتر در زمان کمتر کمک می کند. ممکن است این ارزیابی قبل رسیدن بیمار به بیمارستان به‌صورت اضطراری انجام گیرد. اغلب بیمارستان ها، انواع مانیتورهای تخصصی را دارند. مانیتورهایی که حتی قابل حمل است و می تواند به سریع ترین شکل ممکن اطلاعات رابرای تشخیص اولیه بیماری ذخیره کند که باعث بهبودی سریع تر بیمار می شود. بیمارستان های تخصصی درصد زیادی از تجهیزات تخصصی را دارند که باعث می شود درصد بیشتری از بیماری ها را پشتیبانی کنند. برای مثال در بخش ICU شما می توانید کنار هر تخت این تجهیزات را که به‌صورت ثابت است را مشاهده کنید. درحالی که در بخش NICU از مانیتور علائم حیاتی جنین برای بچه ها استفاده می کند. واضح است شاید این امر عادی بنظر بیاید که ما در پروسه خرید با توجه به نگرانی های هزینه به این امر توجه کنیم. 

خرید مانیتور علائم حیاتی سعادت  از فروشگاه تجهیزات پزشکی می مد.

مقالات مرتبط با این نوشتار :

سونیکید چیست؟ | فتال داپلر (جنین یاب) چگونه کار می کند؟

بهترین سایت خرید تجهیزات پزشکی

آزمایش اسپیرومتری چیست

کوتر جراحی چیست

آی یو دی چیست 

هولتر قلب چیست ؟

ECG یا دستگاه الکتروکاردیوگرام چیست ؟

16 دیدگاه

  1. مانیتورینگ علائم حیاتی سعادت خیلی خوبه لطفا راجبش بیشتر مطلب بزاری من تعریفشو زیاد شنیدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا