دستگاه سونیکید

سونیکید چیست؟ | فتال داپلر (جنین یاب) چگونه کار می کند؟

دستگاه سونیکید یا جنین یاب برای محاسبه تعداد ضربان قلب جنین و تشخیص صدای قلب با استفاده از روش ماوراء صوت داپلر استفاده می شود. مانتیتور داپلر یک دستگاه اولتراسونیک قابل حمل است. این دستگاه ضربان قلب جنین رابر اساس واحد bmp (بیت بر دقیقه) تشخیص می دهد. این دستگاه به اسکوتیشن داپلر یا فتال داپلر یا داپلر هم معروف است. به فتال داپلر، گوشی پزشکی داپلر هم گفته می‌شود. یکی از مزیت های آن نسبت به گوشی پزشکی معمولی، خروجی الکترونیکی صدایی است که غیر از پزشک، بقیه افراد آن را می‌شنوند.

این وسیله درسال 1958 توسط Dr. Edward H. Hon ساخته شده است. در ابتدا این دستگاه برای متخصصان مراقبت های بهداشتی ساخته شده بود ولی بعدها افراد معمولی، برای استفاده شخصی از آن استفاده می کردند.

[aparat id=’Hot2y’]

انواع توضیحات مهم سونیکید |فتال داپلر

داپلر برای مصرف شخصی یا بیمارستانی انواع متفاوتی دارد.

1. شرکت های تولید کننده:

انواع محبوب آن شامل سونولاین، Baby Doppler, Newman Medical, Nicolet، التراسونیک تکنیک، نومن، نیوکولت، ARJ و … است.

2. نوع پروب:

برای استفاده از زایمان ها در آب هم استفاده می شود. این نوع هم می تواند ضد آب باشد یا نباشد.

3. فرکانس پروب:

این نوع دستگاه بوسیله پراب های 2 مگاهرتزی و 3 مگاهرتزی ضربان قلب را تشخیص می دهد. نوع 3 مگاهرتزی برای استفاده از تشخیص ضربان قلب در دوره 8 یا 10 هفته حاملگی بهتر است. نوع 2 مگاهرتزی برای خانم های حامله ای که اضافه وزن دارند توصیه می شود. نوع جدید 5 مگاهرتزی بیشتربرای تشخیص ضربان قلب جنین در مادرهای که دوره حاملگی 6 تا 8 هفته قرار دارند، و زنانه بارداری که رحم وارونه و اضافه وزن دارند، استفاده می شود.

4. نوع نمایش ضربان قلب جنین (نرخ قلب)

بعضی از داپلرها بصورت خودکار ضربان قلب را روی مانیتور نمایش می دهند. این نوع برای افرادی که نیاز به شمارش و زمان بندی میزان قلب دارند، استفاده می شود.

مهم ترین مزیت آن این است که این دستگاه قادر است ضربان قلب را ضبط و ذخیره کند و حتی می توان از طریق ایمیل فایل ضبط شده را برای مادرانی که نگرانی میزان ضربان قلب جنینشان هستند ارسال کند. این کار از هفته 12 حاملگی به بعد امکان پذیر می باشد. از این دستگاه ها می توان برای مصارف خانگی استفاده کرد و مجوز رسمی این کار هم وجود دارد و مصرف خانگی هم از طرف پزشکان مخصوصا داپلرهای 2 و 3 مگاهرتز  توصیه می شود. این دستگاه طوری طراحی شده که حتی پزشکان هم نیاز به مجوز و آموزش دارند. استفاده نادرست و استفاده از دستگاه های غیراستاندارد با تاثیراتی که منتهی به گرما و یا موراد دیگرمی شود می تواند به بافت های جنین آسیب برساند. فشار تابشی، جریان صوتی، کاویتاسیون (حباب سازی) باعث گرم شدن بافت ها می شود و فشارهای فیزیکی را افزایش می دهد.

استفاده از سونیکید بخاطر این است که شرکت سونیکید انگلستان اولین بار این محصول را به بازار عرضه کرد. این محصولات اولیه شامل D205206 قابل حمل، سری FM234 با مانیتور بوده است. این کمپانی در سال 1987 توسط آکسفورد استریمنتال خریداری شده و بعد این کمپانی به سونیکید آکسفورد تبدیل شده است.

بهترین مارک سونیکید

کشور های مختلفی از جمله ایران دستگاه سونیکید را تولید می کنند. کشورهایی مثل چین، آمریکا و انگلیس پیشگام در تولید سونیکید هستند. برند جامپر از کشور چین به دلیل قیمت بسیار مناسب و کیفیت قابل قبول جزوه بهترین و پر فروش ترین برندهای بازار است. انواع سونیکید جامپر در فروشگاه تجهیزات پزشکی می مد قابل مشاهده و بررسی می باشد.
از دیگر برند های مطرح در تولید سونیکید ادان می باشد. سونیکید edan جزوه برندهای مطرح و پر فروش در سونیکید می باشد. برند مطرح دیگر از کشور آمریکا است.  cooper surgical هم از برندهای بسیار شناخته شده در این حوزه است اما به دلیل قیمت بالا کمتر مورد استقبال عموم قرار میگیرد. دستگاه سونوکید قابل حمل مدل  CLEARTONE از این برند مشهور در سایت می مید موجود است.
همچنین برای اسعلام قیمت دستگاه کوتر می توانید به سایت می مد مراجعه نمایید.

قیمت دستگاه سونیکید خانگی

این محصولی که در ویدئوی بالا مشاهده می کنید یک دستگاه سونیکید خانگی مدل JPD-100S است که از سایت تجهیزات پزشکی می مد در دسترس است.اگر به دنبال خرید سونیکید ایرانی هستید میتوانید از سونیکید خانگی ایرانی مدل صدف استفاده کنید و از سایت می مید قیمت روز انواع سونیکید را دریافت کنید.

مقالات مرتبط با این نوشتار :

مانیتورینگ علائم حیاتی چیست

بهترین سایت خرید تجهیزات پزشکی

آزمایش اسپیرومتری چیست

دستگاه الکتروسرجری چیست ؟ | بهترین برندهای کوتر جراحی کدامند ؟

آی یو دی چیست

پخش عمده تجهیزات پزشکی مازندران

12 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا