مقالات تخصصی تجهیزات پزشکی

ای یو دی چیست

در این مقاله به طور کامل به همه ی زوایای //ای یئ دی سعی کردیم بپردازیم. سعی میکنیم همیشه این مقاله را به روز نگه داریم. هر سوالی که در زمینه آی یو دارید در قسمت نظرات بپرسین به زودی به شما پاسخ خواهیم داد. با خواندن این مقاله اطلاعات کامل و مفصلی به دست خواهید آورد و در انتخاب اینکه آی یو بخرید و چه برندی بخرید به شما کمک خواهخد کرد. اگر در زمینه خرید آی یو دی نیاز به کمک داشتید می توانید با فروشگاه می مد در ارتباط باشید.

آی یو دی چیست

آی یو دی ( دستگاه جلوگیری از بارداری ) دو نوع کلی دارد. نوع اول هورمونی و نوع دوم مسی. شاید برایتان جالب باشد، مدل مسی با استفاده از فلز مس به صورت سیم پیچی شده درون دحم قرار می‌گیرد. مس به دلیلی اینکه یون هایی آزاد می‌کند که محیط رحم را برای اسپرم ها نا مناسب می‌کند، مانع بارداری خواهد شد.
آی یو دی غیر هرمونی دارای طول عمر طولانی تری نسبت به آیو دی هرمونی هستند. شاید تا 10 سال بتواند مانع بارداری شوند.
نوع هرمونی آی یو دی، با تولیدهرمون پروژستین، محیط رحم را غلیظ می‌کند و شرایط برای اسپرم نا مناسب می‌شود.

آی یو دی چیست
Young doctor showing two type of IUD birth control copper coil device in hand, used for contraception

فواید استفاده از آی یو دی

هیچ راه پیشگیری از بارداری قطعی و 100% نیست اما استفاده از آی یو دی تا 99% مانع بارداری می‌شود. جالب اینکه به محض اینکه آی یو دی را از بدن خارج کنید دوباره می توانید باردار شوید و کاملا برگشت پذیر است. چه مرحله قرار دادن چه مرحله خارج کردن بلافاصله شروع می‌شود. نیازبه گذشت زمان یا دوران نقاهت نیست. بلافاصله بعد از قرار دادن آیو دی عدم بارداری شروع میشود و بلافاصله بعد از برداشتن iud شما می‌توانید بارداری را تجربه کنید. اگر با وجود داشتن آی یو دی بارداری اتفاق افتاد سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید به این دلیل که در 50 درصد این مواع سقط جنین اتفاق میوفتد.

[aparat id=’UeXjA’]

بهترین مارک آی یو دی

شما میتوانید در فروشگاه تجهیزات پزشکی می مد همه مدل های معروف را باهم مشاهده کرده و استعلام قیمت آی یو دی را از سایت می مد و دسته بندی آی یو دی داشته باشید. در ادامه چند نمونه از آی یو دی های معروف و پر طرفدار را معرفی خواهیم کرد:

مراقبتهای بعد از گذاشتن آی یو دی

خون ریزی در ماه اول شایع است ولی در صورت ادامه دار بودن حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. توصیه میشود بعد از نصب سونوگرافی جهت اطمینان انجام دهید.
توصیه میشود بعد از چک شدن نخ آی یو دی در ماه اول، هر 6 ماه در زمان غیر پریودی به پزشک متخصص مراجعه شود.
انجام کارهای سنگین در ماه اول انجام نشود. کارهای سنگین ممکن است باعث حرکت کردن آیو دی شود.

[aparat id=’Yu0Aa’]

رابطه جنسی بعد از آی یو دی

بلافاصله بعد از برداشتن آی یو دی فرد میتونه رابطه جنسی داشته باشد. ام در ابتدا که آی یو دی توسط پزشک قرار گرفت، اگر از آی یو دی هرمونی استفاده میکنید بهتر است تا 10 روز اول قرار گرفتن آی یو دی هرمونی رابطه با کاندوم و محافظت شده باشد. اما بعد این زمان که هرمون تاثیر گذار شد می توانید رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشید. داشتن آی یو دی در رابطه جنسی حس نمشود و داخل رحم قرار می گیرد. اما نخی که از آن بیرون می آید ممکن است توسط شما یا همسرتان حس شود. در صورتی که حس نا خوشایندی دارید می توانید به پزشک مراجعه کرده و این مشکل را حل کند.

انواع آیو دی

عوارض آی یو دی

به احتمال 0.1% ممکن است استفاده از آی یو دی باعث سوراخ شدن دیواره رحم شود ! گرچه این احتمال بسیار کم است و نسبت آن یک به هزار است اما هب صفر هم نیست.
اگر سن خانم زیر 20 سال باشد، احتمال کمی وجود دارد که IUD از رحم خارج شود.
عفونت واژن یا رحم نیز یکی از مشکلات احتمالی می تواند باشد اما باز هم احتمال آن بسیار کم است. اگر تا 20 روز اول اتفاقی نیوفتاد دیگر بعید است دچار مشکل شوید. اگر با وجود التهاب لگن، آی یو دی کاشته اید، ریسک ناباروری در آینده را بسیار افزایش داده اید.
در صورت جابجا شدن آی یو دی، عفونت لگن، خون ریزی شدید یا لکه بینی حتما به پزشک مراجعه کنید.

iud چیست

قیمت انواع آی یو دی

به طور آی یو دی طلا از آی یو دی مس بهتر است و احتمال به وجود امدن مشکل بسیار کمتر اما از آنجایی که آی یو دی مسی کم خرج تر و به لحاظ اقتصادی به صرفه تر است طبیعتا طرفداران بیشتری هم دارد.
قیمت آی یو دی مسی به نرخ خرداد 1401 به صورت میانگین 750 هزار تومان است. برندهای مطرح و بسته به نوع آی یود اینکه هرمونی یا غیر هرمونی باشند، اینکه طلا یا مس باشند متفاوت است. از سایت تجهیزات پزشکی می مد و دسته بندی آی یو دی میتوانید قیمت روز هر مدل از آی یو دی را از همکارانم استعلام بگیرید. در بالا لینک های مراجعه به صفحات مد نظر قرار داده شده است.

نحوه گذاشتن آی یو دی

قبل از استفاده از آی یو دی باید اطمینان حاصل کنید که عفونت واژینال ندارید. در این صورت ابتدار باید درمان شوید. معمولا پزشکی که میخواهد آیو دی را برای شما قرار دهد از شما تست پاپ اسمیر خواهد گرفت.
قرار گرفتن آی یو دی سریع اتفاق میوفتد و درد خاصی ندارد اما ممکن بعد از آن مثلا در زمان های پریودی دردی در رحم احساس کنید که بهتر است از مسکن استفاده کنید. بهترین زمان برای قرار دادن آیو دی روزهای 2 تا 5 پریودی است که دهانه رحم باز است. در مطب پزشک انجام میشود اگر خیلی حساس هستید می تواند با بی حسی موضعی انجام شود.

افتادن نخ آی یو دی

اگر متوجه بیرون امدن نخ آی یو دی شدید هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید. خودتان نمیتوانید آی یو دی را در بیاورید یا مجددا نصب کنید. بیرون آمادن نخ ممکن است علامت حرکت آی یو دی باشد که در این صورت منجرب به بارداری میشود.
بیرون آمدن نخ آی یو دی یا گم کردن آن می تواند نشانه بارداری باشد. اگر نخ آی یو دی را گم کردید و پیدا نمیکنید حتما باید سونوگرافی انجام شود.
با سونوگرافی ابتدا مشخص می شود که دستگاه کجا قرار دارد شاید وارد شکم شده باشد.

تاثیر آی یو دی بر پریود

اولین پریودی بعد از آی یو دی میتواند خیلی شدید تر و با خون ریزی زیادی همراه باشد.
3 تا 6 ماه بعد از نصب آی یو دی خون ریزی کم شده و سیکل پریودی نام نظم میشود. در بین پریودی لکه بینی و خون ریزی جزئی طبیعی است.
همچنین طول هر دوره قائدگی طولانی تر میشود. این قضیه به برند و مدل آی یو دی که استفاده می کنید نیز مرتبط است. آی یو دی میرنا باعث بی نظمی قاعدگی می‌شود و همچنین مثلا آی یودی برند پاراگاد هم سیکل قاعدگی را طولانی تر میکند هم شدت آن را بیشتر می‌کند.

ورزش بعد از گذاشتن ای یو دی

حرکت کردن آی یو دی خیلی احتمال کمی دارد. معمولا آیو دی در جایی قرار می گیرد که به راحتی حرکت نمیکند. شما می توانید با به همراه داشتن آی یو دی ورزش کنید، بدوید، وزنه برداری کنید و نگران حرکت آیو دی نباشید.
اگر به ورزش علاقه مند هستید، میتوانید در سطح کشوری و میادین بزرگ با به همراه داشتن آی یو دی این دستگاه جلوگیری از بارداری، شرکت کنید و نگرانی بابت حرکت و یا آسیب دیدن نباشید.

مقالات مرتبط با این نوشتار :

مانیتورینگ علائم حیاتی چیست

سونیکید چیست؟ | فتال داپلر (جنین یاب) چگونه کار می کند؟

بهترین سایت خرید تجهیزات پزشکی

آزمایش اسپیرومتری چیست

کوتر جراحی چیست

پخش عمده تجهیزات پزشکی مازندران

نوشته های مشابه

11 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا